Carburanții se scumpesc din nou. Guvernul majorează accizele

benzina_motorina.jpg

Image source: 
pixabay.com

Ministerul de Finanțe menționează în proiectul de ordonanță că a luat decizia de a majora accizele pentru că încasările au scăzut în primul semestru al acestui an cu 768 de milioane de lei, iar taxele sunt prea mici.

Guvernul modifică din nou Codul Fiscal și majorează accizele la carburanți. Astfel benzina și motorina se vor scumpi, de la 1 septembrie, în medie cu 45 de bani pe litru.

Ministerul de Finanțe menționează în proiectul de ordonanță că a luat această decizie pentru că încasările din accize au scăzut în primul semestru al acestui an cu 768 de milioane de lei.

În plus, spune Guvernul, taxele sunt prea mici – 50% din prețul carburanților, față de aproximativ 60 de procente media europeană.

Transportatorii critică dur intenția Guvernului și spun că majorarea carburanților va duce, pe de o parte, la scumpirea produselor la raft, iar, pe de altă parte, camioanele vor alimenta din nou în țările vecine.

În acest ultim caz, secretarul general al Federației Operatorilor de Transport Rutier, Siegfried Mayer, spune la RFI că Executivul nu va reuși să crească încasările la buget după majorarea accizelor.

Proiectul de ordonanţă prevede că, de la 1 septembrie, acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.

În prezent, accizele sunt de 1.656,36 lei/1.000 litri pentru benzina fără plumb şi de 1.518,04 lei/1.000 litri pentru motorină, ceea ce înseamnă o creştere a accizei la benzina fără plumb cu 23% şi a accizei la motorină cu 25%.

La benzina cu plumb, mai puţin utilizată, acciza creşte cu 19,5%, de la 1.948,23 lei/1.000 litri în prezent până la 2.327,27 lei/1.000 de litri.

Concret, acciza la benzina fără plumb va crește cu 23%, iar la motorină cu 25 de procente.

Practic, Ministerul de Finanțe propune revenirea accizelor la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenți pe litrul de carburanți, introdusă în 2014 de Guvernul Ponta și eliminată la începutul acestui an.

În ultima variantă a codului Fiscal, aflat acum în vigoare, se precizează că nivelul accizelor trebuia să rămână neschimbat până în 2020.

Ce spune Guvernul în nota de fundamentare despre majorarea accizelor?

”În prezent, în țara noastră nivelul accizelor armonizate este exprimat în lei pe unitatea de măsură. Potrivit directivelor Uniunii Europene statele membre își pot exprima nivelurile naționale ale accizelor în alte unități decât euro, cu condiția ca în urma conversiei în euro, nivelurile naționale ale accizelor să nu se situeze subnivelurile minime ale accizelor prevăzute de legislația Uniunii Europene. Cursul leu/euro aplicabil pentru efectuarea conversiei este cursul publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în prima zi lucrătoare din luna octombrie, și se aplică începând cu 1 ianuarie a următorului an calendaristic.

Pentru benzină și motorină, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România, raportat la cursul leu/euro publicat în prima zi lucrătoare din luna octombrie 2016 sunt foarte aproape de limita minimă  prevăzută de legislația Uniunii Europene. Astfel, în situația încare cursul leu/euro publicat în Jurnalul  Oficial al Uniunii Europene ar depăși valoarea de 4,62 lei/euro, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România pentrubenzină și motorină ar deveni inferioare nivelurilor minime ale accizelor prevăzute de legislația Uniunii Europene pentru aceste produse accizabile.

Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, față de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente   produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 lei. Deși în semestrul I al anului 2017 consumul demotorină a crescut față desemestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii litri, iar cel de benzină fără  plumb a crescut cu 58.854,08 mii litri, încasările au scăzut cu 634.348.226,27 lei, respectiv 223.661.683,68 lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2035,4 lei/1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri, precum și scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată.

Scăderea nivelului accizelor pentru benzine și motorine a vizat în principal contracararea fenomenului  de alimentare cu combustibil în alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor  din țara noastră, și prin urmare aveau prețuri la pompă mai scăzute.

În prezent,urmare analizei efectuate în ceea ce privește nivelurile accizelor practicate de statele  membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri aleaccizelor, aproape de  nivelurile minime prevăzute de legislația Uniunii Europene. Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preț al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) și al treilea cel mai mic preț pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 europe litru) și Bulgaria (0,961 euro/litru).

Dacă România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de prețul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria.

Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Italia, Polnia, Bulgaria.

În urma diminuării fiscalității la începutul anului 2017 s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în prețul carburanților, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.

Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din prețul benzinei, respectiv 50% din prețul motorinei (în România), în condițiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din prețul benzinei și respectiv 57% din prețul motorinei.

De asemenea, ponderea taxelor în prețurile de piața ale carburanților este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte țări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină și 51% pentru motorină).

Astfel, deși diminuarea fiscalității a vizat reducerea prețurilor de piață ale carburanților, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că prețurile fără taxe ale carburanților au înregistrat creșteri, astfel încât în prezent poderea taxelor în prețul carburanților este cea mai redusă din Uniunea Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.”

547

Facebook comments