Cum va arăta viitorul Europei

merke_macron.jpg

Franța și Germania sunt tot mai apropiate în viziunea lor asupra reformării zonei euro și implicit a Uniunii Europene
Image source: 
http://www.elysee.fr

Motorul franco-german este din nou turat. Tema este una de actualitate și anume viitorul Uniunii Europene. Cele câteva luni scurse de la lansarea dezbaterii pe tema construcției europene au dus la apropierea pozițiilor franceze și germane asupra câtorva teme economice europene importante. Astfel, administrația germană este de acord cu ideea unui buget al zonei euro și chiar că se poate discuta despre un ministru de finanțe al zonei. Mai mult, ministrul de finanțe german vine și cu ideea unui Fond european pe modelul Fondului Monetar Internațional.

Desigur, acestea sunt reformele la nivel macro. De asemenea, Franța și Germania sunt tot mai apropiate în viziunea lor asupra reformării zonei euro și implicit a Uniunii Europene. Lucrurile se complică atunci când se intră în profunzimea reformelor, cum ar fi regulile fiscale. Tema este legată de crearea unor reguli care să permită evitarea de strategii de optimizare fiscală a companiilor multinaționale. Primele proiecte în acest sens datează din anul 2011, dar până anul viitor se așteaptă o legislație clară în acest domeniu. Este o zonă care interesează toate statele europene, inclusiv România. Iar în economia autohtonă există încă o serie de confuzii cu privire la modul în care se poate lupta cu optmizarea fiscală agresivă a companiilor multinaționale. Comisia Europeană merge mai departe propunând o armonizare fiscală la nivelul zonei euro, în primă instanță. „Nu este deloc un lucru simplu”, a concluzionat Angela Merkel, cancelarulgerman, referitor la acest subiect.

Cum de altfel nu va fi simplă nici reforma zonei euro. Important este că Franța și Germania au făcut pași importanți înainte constatând că arhitectura actuală prezintă o serie de „defecte care persistă”. Dintre defecțiunile zonei euro sunt numite, de exemplu, șomajul persistent și dezechilibrele care există între statele membre.

Franța și Germania s-au pus de acord asupra unei „foi de parcurs” pe care să o urmeze. Problemele nu sunt puține. Spre exemplu, Germania nu a fost deloc încântată de programele de salvare a statelor, de tipul Grecia, în vreme ce Franța consideră excedentul comercial al Germaniei ca fiind un dezechilibru periculos. Emmanuel Macron, președintele Franței, spune clar că „Germania a beneficiat de disfuncționalitățile zonei euro”. În același timp, și Germania are obiecțiile sale legate, spre exemplu, de discuția, deja veche, privind eurobondurile. Germania s-a opus constant mutualizării datoriilor zonei euro, pentru un motiv extrem de simplu: datoriile sunt la niveluri nominale foarte diverse și, în plus, dobânzile obligațiunilor statelor au randamente diferite. Astfel, nu se pot amesteca obligațiunile germane, cu dobânzile cele mai mici și fiind un reper pentru celelalte bonduri, cu titlurile de stat ale Greciei sau Italiei, de exemplu.

Dialogul pe teme europene este adâncit la nivelul economiștilor din Franța și Germania precum și al organizațiilor patronale. Aici, dezbaterile devin mai aplicate și cu mai multe idei divergente. Economiștii germani dau ca exemplu de urmat pentru statele europene reforma flexibilizării pieței muncii din Germania care este considerată extrem de importantă pentru statele europene. În același timp, specialiștii în economie germani pledează pentru mai multă rigoare bugetară pentru statele europene și pentru instituții puternice. Rigoarea fiscală este un punct sensibil pentru multe state europene aflate la limita de deficit bugetar de 3% din produsul intern brut.

În fine, un punct important pe agenda franco-germană este dezvoltarea unui sistem de luptă aerian european. La nivel de principiu, lucrurile sunt clare. Este vorba despre finanțarea operațiunilor europene, despre utilizarea batalioanelor care includ forțe din mai multe state deja existente și crearea unei capacități militare comune. Dar aceste reforme ale industriei militare trebuie puse în contextul armonizării concurenței industriale. Este complicat de făcut o strategie europeană atât timp cât există reguli diferite de export în Germania, Franța sau Spania.

Așadar, reforma europeană are un motor, cel franco-german, și a făcut o serie de pași înainte.

464

Facebook comments