Premierul Tudose, vizită “de curtoazie” la Bruxelles. Care este problema cu care se confruntă România?

radu_magdin_la_rfi_0.jpg

Consultantul politic Radu Magdin
Image source: 
RFI România

Prima vizită externă a  premierului, la Bruxelles, a fost una de tatonare, apreciază la RFI consultantul politic Radu Magdin. În opinia sa, Mihai Tudose a dorit să transmită semnale de stabilitate. Liderii europeni cu care acesta s-a întâlnit – între care, președintele Consiliului European și al Comisiei Europene - au zâmbit jovial pentru fotografiile oficiale, dar au refuzat declarații de presă comune cu premierul Tudose. De ce? Consultantul politic Radu Magdin are explicația.

Radu Magdin: Cred că a fost o vizită de curtoazie, de asigurare și de reasigurare, în același timp. O vizită de curtoazie pentru că este normal. Cred că simbolistica a fost recepționată pozitiv. Este prima vizită externă a noului premier român. Cred că în condițiile în care acest cabinet a ajuns la putere și în condițiile în care predecesorul său a pierdut puterea, este cam maximul la ce se putea aștepta de la o vizită la Bruxelles. Spun acest lucru, pentru că în contextul în care vii dintr-o poziție defensivă, în care te explici și dai asigurări de stabilitate și credibilitate, dar nu numai, te poziționezi la un anumit nivel. Stabilitate a fost cuvântul de ordine al acestor întâlniri. Cred că pe viitor important este să venim cu o serie de subiecte în care noi să fim ofensivi în sens pozitiv, să avem o agendă în care să nu trebuiască să dăm explicații, ci să venim cu un set de proiecte de interes național și care să se finalizeze cu succes. Am văzut un status update pe MCV, un status update pe Schengen, dar nu sunt chestiuni pe care să nu le știm deja. Am văzut asigurări cu privire la mediul de business și la legislația de profil. Cred că sunt elemente de bun simț. Cred că este bine că s-au dat respectivele asigurări, dar că acest lucru trebuie să fie un capitol încheiat și să ne concentrăm pe viitor. 

Reporter: Ce valoare au aceste asigurări în ochii oficialilor europeni?

Radu Magdin: Și la Comisia Europeană, ca și în alte cancelarii, există foarte clară analiza politică și profilarea politică. Cu siguranță la Bruxelles se știe foarte bine cine, ce, cum în România la capitolul influență politică, instincte de dominație și nu numai. Cred că Premierului i se dă șansa unei bune credințe de stat, iar restul va fi judecat pe baza faptelor. Dincolo de acest lucru, cu siguranță, mediul politic de la noi este cunoscut la Bruxelles, cu tot cu instabilitatea specifică. Nu suntem unici. Suntem un fel de Italie mai mică, numai că Italia a trecut peste aceste momente acum mai bine de un deceniu și a avut guverne și cabinete de mai lungă durată între timp. Din punctul meu de vedere, în momentul de față problema noastră este raportul dintre majoritatea parlamentară și guvern. Nu poți să ții un guvern atât de strâns din hățuri de partid. Nu poți să îi ceri o evaluare de activitate la o săptămână după ce a intrat pe poziție. Din această perspectivă, te poți juca cu guvernul României și poți să îi știrbești autoritatea în funcție de voința din Kiseleff. Din punctul meu de vedere, aici este schimbarea fundamentală, care va rentabiliza sau va afecta activitatea guvernamentală în perioada următoare.

Reporter: Aș vrea, totuși, să ne mai oprim încă o secundă asupra asigurărilor pe care premierul Tudose i le-a dat lui Donald Tusk, respectiv că guvernul nu va modifica legile privind lupta împotriva corupției fără consultarea societății civile. Sunt asigurări care credeți că au fost cerute de Bruxelles sau mesajul a venit din partea României?

Radu Magdin: Eu cred că preventiv au existat aceste chestiuni în punctajele întâlnirilor, pentru simplul motiv că este un subiect de interes pentru Bruxelles. Cred că aici sunt două chestiuni separate. O chestiune ține de planul național și de elementul de suveranitate. O chestiune ține de anumite îngrijorări specifice și de nivel european, planul valoric, mai ales, având în vedere ceea ce se întâmplă în anumite țări din grupul Visegrad. Zona valorică și zona de respect pentru statul de drept sunt chestiuni ce țin de esența Uniunii Europene. Din această perspectivă, vom vedea din ce în ce mai mult, în paralel cu devoltările din estul Europei, cu involuțiile de aici, vom vedea un droit-de-regard din ce in ce mai puternic din perspectiva Bruxellesului. Nu cred că România are de ce să fie unul dintre copiii teribili. Cred că alții sunt ocupați în acest moment și trebuie să îi lăsăm pe ei să se ocupe de asta. Interesul nostru este stabilitatea. Aceasta nu înseamnă că noi nu avem un cadru constituțional pe care trebuie să îl respectăm. Avem o decizie a Curții Constituționale și depinde foarte mult de înțelepciunea legiuitorului. Din punctul meu de vedere, premierul are dreptate. Guvernul nu se va băga. Parlamentul va fi cel care va gestiona acest cartof fierbinte. Guvernul, ultima dată când a încercat acest lucru, în etapa Grindeanu, în ianuarie, februarie, s-a ars din respectiva operațiune. Pe atunci, nici nu aveam clar o detaliere a deciziei Curții Constituționale. Va fi lăsat la Parlament. Garanția guvernamentală este corectă. Guvernul nu se va mai atinge de acest aspect. Contează foarte mult cum gestionează majoritatea parlamentară acest dosar în Parlament.

Reporter: Cum apreciați faptul că liderii europeni cu care s-a întâlnit premierul Tudose, ieri, nu au ieșit împreună cu el la declarații?

Radu Magdin: Cred că a fost o vizită pur și simplu de cunoaștere, de testare a premierului român, de a-i înțelege motivațiile, care îi este viziunea. Totul depinde de noi. Dacă noi știm să ne poziționăm într-o zonă corectă, în care să fim pe ofensivă, în sens pozitiv și să avem ascendent moral, categoric vom fi mai mult decât frecventabili la nivel de conferințe de presă. În contextul în care ne autopoziționăm într-o zonă de defensivă prin anumite acțiuni, acesta este rezultatul, conferințe de presă mai rare.

Ascultă: Radu Magdin intervievat de Magda Prelipceanu
1525

Facebook comments